Съвети и информация за надуваемите лодки!
+2
EU_BG_akademika
Мънцата
6 posters
Страница 1 от 1
Съвети и информация за надуваемите лодки!
Покрай поръчката на моята лодка, попаднах на доста полезна информация, която според мен е доста добре синтезирана и мисля, че ще е от полза за всеки бъдещ и настоящ ползвател на гумена, или РИБ лодка.
Преди закупуването на лодка винаги имаме един сладък проблем - проблема с избора. Какво да си купим? Традиционна лодка или надуваема? С всяка изминала година, надуваемите лодки стават все по-популярни. В случай че сте решили да си купите помощна лодка за вашата яхта, лодка за риболов или водни ски, сал или сигурна спортна лодка , лодка за гмуркане или подсилени лодки за професионална употреба, за спасителни цели или за забавление на семейството – трябва да обмислите варианта „надуваема лодка”.
Всяка година, все повече хора предпочитат надуваемите лодки пред класическите, направени от пластмаса, алуминий или дърво. Статистиката показва, че в момента надуваемите лодки заемат около 10% от световния пазар на лодки, което е три пъти повече отколкото преди 10 години. Тайната на този успех се крие в природата на надуваемите лодки . В днешни дни, пазарът е наситен с разнообразие от надуваеми лодки. Всички от тях обаче могат лесно да се класифицират според няколко критерия:
• дизайн на корпуса : сгъваеми или несгъваеми надуваеми лодки
• вид на основния материал на балоните : хипалон или PVC
• вид на пода и дъното : твърдо дъно ( стъклопласт или алуминий) , твърд под от морски тип шперплат, надуваем под , сгъваем под
• основни функции и степен на комфорт: динги, помощни лодки, спортни лодки, работни лодки (подсилени), луксозни лодки и т.н.
ЗАЩО ДА ИЗБЕРЕМ НАДУВАЕМА ЛОДКА?
Основното предимство на всяка надуваема лодка са нейните надуваеми балони. Тази най-важна част от всяка такава лодка и дава някои невероятни предимства : лодката става около 2 пъти по-широка, което в достатъчна степен увеличава стабилността и. Комбинацията от надуваеми балони с V-образно твърдо дъно правят плаването наистина фантастично. Лодката е снабдена с многокамерни балони с добра плавучест. Това гарантира невероятна сигурност при превоза на пътници.
Основните материали на корпуса са леки и гъвкави. Това прави лодката лека, лесна за съхранение и транспортиране. Но всички надуваеми лодки имат относително кратък живот и се нуждаят от по-голяма грижа и поддръжка. Причината е следната: основният гъвкав материал е доста по-чувствителен от парче метал. С годините обаче този проблем намалява все повече: техническия прогрес и химическата индустрия предлагат по-добри и по-здрави материали.
Таблица 1. ТРАДИЦИОННА ЛОДКА СРЕЩУ НАДУВАЕМА ЛОДКА
[You must be registered and logged in to see this image.]
КАК ДА ИЗБЕРЕМ ПРАВИЛНИЯ РАЗМЕР ЛОДКА?
Решили сте да си купите надуваема лодка ! Поздравления !!! Сега искаме да ви дадем някои препоръки относно размера на Вашата лодка. Моля вземете предвид следното:
• Ако се нуждаете от помощна лодка за Вашата яхта или моторна лодка – уверете се, че знаете точно максималните и размери, приложими за Вашата яхта и максималния товарен капацитет на повдигащата система на лодката.
• Размера на лодката има пряка връзка с максималната мощност на двигателя, максималния брой пътници и допустимото натоварване.
• Ако смятате да използвате лодката си за водни ски , трябва да има възможност тя да бъде оборудвана с двигател с мощност най-малко 25 конски сили.
• Пътници : обикновено максималния капацитет пътници , посочен в техническата спецификация на лодката, и броя на реалните седящи места в лодката са различни. Първо определете колко човека ще трябва да превозите и след това проверете колко седящи места има лодката.
ХИПАЛОН ИЛИ PVC?
Първо ще кажем няколко думи за материалите за надуваеми лодки като цяло. За да се постигне максимална херметичност, основния материал за висококачествени надуваеми лодки обикновено се състои от 5 слоя:
• Един централен вътрешен слой: представлява подсилен шнур – основа от плат, изработена от здрава синтетична тъкан,
• Два вътрешни слоя : обшивка на текстилна основа с херметизиран гъвкав материал, което прави тъканта, херметическа с високо ниво на сцепление към основния слой.
• Два вътрешни слоя: покрити с херметичен гъвкав материал, който предотвратява износването и увеличава херметичността и устойчивостта срещу UV лъчите.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Най-популярният материал за укрепване на връзките е полиестер на текстилна основа с плътност 1100 DTEX за развлекателни лодки и 1680 DTEX за професионалните такива.
Покриващите материали могат да бъдат различни, по ваш избор. В момента има много различни имена и марки на материалите за надуваеми лодки, но всички могат да се обединят в две основни групи : ЕЛАСТОМЕРИ и ПЛАСТОМЕРИ.
Еластомерите са термо-реактивни материали, които не се превръщат в пластмаса при нагряване , след като се произведат. Основно те са всички видове гума. Съществуват два вида материали, които несъмнено са водещи в света еластомерни материали за надуваеми лодки: ХИПАЛОН и НЕОПРЕН.
Хипалонът има отлична химическа устойчивост и устойчивост срещу UV-лъчи, но все още е най-скъп. НЕОПРЕНЪТ няма такава добра устойчивост като ХИПАЛОНА, но е напълно достатъчна, което в комбинация с повече от атрактивна цена за суров материал, прави използването му гарантирано. Тези материали се използват основно в комбинация : НЕОПРЕН – вътре в лодката и балона, ХИПАЛОН - отвън. Такава комбинация е най-популярната при лодките за отдих. Единствено тъканите покрити с ХИПАЛОН /от двете страни/ се използват и за военни или някои търговски цели, където други характеристики са по-важни от цената.
Една от най-важните характеристики на двата материала е тяхната висока максимална работна температура – до 140? С. Пластомерите са термопластични материали /втечняват се при нагряване/. Основните видове са PVC /поливинил хлорид/ и PU (полиуретан). Полиуретанът има невероятна устойчивост на износване – отличен материал, но твърде скъп за да бъде лидер. Лидерът е PVC. Ще срещнете множество различни имена на термопластичните материали, но всички са PVC, с малко различие в състава . И цената е супер! Така, че като говорим за материали за надуваеми лодки изборът е или ХИПАЛОН или PVC.
Таблица 2. PVC срещу Хипалон
[You must be registered and logged in to see this image.]
В редица параметри тези материали са много подобни: модерната технология и подобренията на PVC материала стопяват разликата постепенно. От практическа страна най-важните различия са :
- ТЕРМОУСТОЙЧИВОСТ - Тя прави Хипалона много предпочитан в районите с горещ климат (екватор, субекватор, тропици и някои субтропици), където повърхността на лодката може да се нагрее лесно до 80-90 ? С. PVC материалът също е много полезен в тези области, но трябва да бъдете по-внимателни с вашата лодка. В областите с умерен и студен климат тази разлика изчезва напълно.
- ЖИВОТ - PVC материалът е по-чувствителен към UV радиацията, отколкото Хипалона. В момента химичните добавки в PVC материала почти са разрешили този проблем - 10 години живот на PVC лодките е повече от реалистичен.
- ЦЕНА – Хипалонът е 5-6 пъти по-скъп от PVC материала:
1. сгъваема лодка от Хипалон струва почти двойно колкото сгъваема лодка от PVC;
2. лодка от Хипалон с твърд корпус е от 40 до 60% по-скъпа от лодка от PVC с твърд корпус. Разликата е повече от осезаема.
Съвет : Изберете Хипалона ако смятате да го използвате в горещи райони и не се интересувате от цената. Във всеки друг случай, PVC материалът ще ви послужи отлично!
ЛОДКА С НАДУВАЕМ КИЛ СГЪВАЕМА ИЛИ RIB ЛОДКА С ТВЪРДО ДЪНО?
Сгъваемите лодки са класически пример за надуваема лодка. Те произлизат от първите надуваеми лодки с гребла и военните гумени лодки. Разбира се, модерните надуваеми лодки са значително подобрени: транцева дъска за двигатели, твърд под, V-образно дъно и още много отлични характеристики. Всичко е отлично, с изключение на дъното. Меко е! В някои случаи това може да е добре, в други - не. Мекото дъно ви позволява да пристанете на дива брегова ивица, без притеснение от повреждане на корпуса - той е мек! Всички сгъваеми лодки са разглобяеми и много портативни. Супер! Но ... но всяка сгъваема лодка просто „мечтае” за характеристиките на несгъваемата : НЕСГЪВАЕМИ НАДУВАЕМИ ЛОДКИ /RIB/ – НАДУВАЕМИ ЛОДКИ С ТВЪРД КОРПУС. ННЛ е комбинация от надуваема и обикновена лодка – нещо по средата. RIB е опит да се съчетаят всички предимства на надуваемите и обикновените лодки и да се елеминират недостатъците им. Този опит е доста успешен и обещаващ.
Например:
• Съпротивлението на мекото дъно при движение във вода е по-голямо от това на всеки друг твърд материал като метал или пластмаса, така че сгъваемите лодки не са най-добрия състезател. Високата скорост е за несгъваемите лодки.
• Мекотата на материала позволява само няколко прости форми на дъно. Дори ако дъното е с V-образна форма, редица велики идеи на хидродинамиката не са приложими при сгъваемите лодки. Те обаче могат да бъдат лесно реализирани при несгъваемите надуваеми лодки.
• Друга особеност: комфорт и чувство за стабилност. Надуваемите лодки са отлични за спорт, когато няма нищо допълнително и всичко е доста аскетично. Можете да усетите истински на несгъваемите лодки- те имат много повече възможности за това.
• Следваща особеност: сглобяване! С несгъваемите лодки не се налага да тренирате мускулите си всеки път когато ще плавате – всичко е готово, просто надуйте и тръгвайте!
Несгъваемите лодки не са просто още един вид надуваеми лодки – те са друго ниво на наслада. На практика повечето хора стават фенове на несгъваемите лодки, след като ги изпробват. Разбира се, несгъваемите лодки са по-скъпи и тежки, заемат повече място и изискват повече грижи, и това са неща върху които трябва да помисли.
Таблица 3. Несгъваема лодка срещу сгъваема лодка
[You must be registered and logged in to see this image.]
ТВЪРД,НАДУВАЕМ ИЛИ ОРЕБРЕН ПОД?
Сгъваемата надуваема лодка с твърд под /дървени или алуминиеви плоскости/ е традиция при надуваемите лодки. Обикновено се състои от няколко части /изработени от морски клас шперплат или алуминий/ съединени с кръстосани алуминиеви профили, които също така служат за подсилване. Гредоредът е най-простата версия на настилка за лодка: дървени ленти на плоско дъно. Много е лек, не се нуждае от много грижи , но има извънредно ниски показатели при плоскодънни лодки. Надуваемият под е иновация, която се появи при нас преди около 10 години и бързо стана много популярна. Сърцевината на надуваемия под се нарича "двустенна" или "drop-stitch" fabric" – брилянтна техническа идея, която позволява реализирането на този проект на високо техническо ниво. Два херметически слоя от тъкан, покрита с подсилен PVC материал /или Хипалон/ са отделени от 40-50 мм нишки (2-5 нишки на кв.см.). След като периметърът е затворен херметически, се получава много твърда и здрава плоча, когато се надуе. За да го надуете ви е необходима специална помпа под високо налягане, тъй като минималното налягане за надуваемите подове е 4-5 пъти по-голямо от това за балоните. Двете най-добри характеристики са:
• Ниско тегло ( 7 kg – за лодка с дължина 3.5m(12') с надуваем под срещу 24 kg – за същата с твърд под).
• Можете да забравите механичното сглобяване на лодката- просто я надуйте и е готова! Но за съжаление това са единствените плюсове.
Другата страна на медала не е толкова добра:
• Надуваемият под е много деликатен, чувствителен към интензивна употреба и износване, което чувствително намалява живота на лодката. С такъв под лодката не е толкова солидна, както ако е с твърд.
• И накрая – лодката с надуваем под е 20-30% пъти по-скъпа от тази с твърд.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Табица 4. Сравнение между твърд,надуваем и оребрен под
[You must be registered and logged in to see this image.]
СЪВЕТ :
• Можете да изберете сгъваема лодка с Air deck само в случай, че се нуждаете от нещо много леко и не искате да губите време за сглобяване на лодката. Максимална грижа и деликатна употреба- това е, което лодката ще иска от вас!
• Оребрения под е добра алтернатива на надуваемия , тъй като също е лек и портативен.Той позволява по-стабилно натоварване в сравнение с надиваемия. Помислете върху това, ако се нуждаете от малка практична помощна лодка и скоростта не е от най-голямо значение за вас.
• Лодката с твърд под несъмнено е най- добрият избор за всяко друго приложение !!!
КАК ДА НАДУЕТЕ ЛОДКАТА?
Запомнете : надуйте лодката само след като е напълно монтирана! Всяка надуваема лодка винаги има някакви надуваеми части като мулти-камерни балони, надуваем под (въздушна палуба), надуваем кил и реда за тяхното надуване е много важен:
- Лодки с дървен под и надуваем кил: БАЛОНИ => КИЛ
- Лодки с въздушна палуба и надуваем кил: БАЛОНИ => ВЪЗДУШЕН ПОД => КИЛ
Балоните винаги включват няколко камери, разделени от гъвкави прегради. Редът на надуване на въздушните камери е много важен. Основното правило е : ОТ КЪРМАТА КЪМ НОСА – първо надуйте задните камери, носовата камера трябва дъ бъде последна. Например: вижте единствения правилен начин как да надуете балони с 3 камери, 4 камери, 5 камери:
[You must be registered and logged in to see this image.]
ВАЖНО !!!
• Надуйте всички камери освен носовата САМО ДО 90% ОТ НОМИНАЛНОТО НАЛЯГАНЕ, И НАКРАЯ ПОСЛЕДНАТА – НОСОВАТА – ДО НОМИНАЛНОТО НАЛЯГАНЕ!!! Тъй като преградите на балоните са еластични, надуването на последната предна камера до номиналното налягане ще премести всички прегради в средно отпуснато положение. В резултат на това надуването на последната камера „автоматично” ще увеличи налягането във всички камери до номиналното равнище!
• Обърнете специално внимание и се уверете, че сте затворили всички клапани с тапите правилно и здраво без усукване след като сте надули лодката : без добре затворени тапи, клапаните няма да поддържат налягането за дълго време !
КАК ДА РАЗПРЕДЕЛИТЕ ПРОСТРАНСТВОТО И БАЛАНСА НА ТОВАРА?
Проблемът с организирането на пространството и баланса в кокпита на лодката е доста сериозен при надуваемите лодки. Причината е много проста: общото тегло на двигателя, капитана, пасажерите, горивния резервоар и багажа е МНОГО ПОВЕЧЕ ОТ ТЕГЛОТО НА ЛОДКАТА. Така че, какво можем да направим с баланса ?
ПРАВИЛАТА СА МНОГО ПРОСТИ :
• ОПИТАЙТЕ СЕ ДА РАЗПРЕДЕЛИТЕ ВСИЧКИ ТОВАРИ РАВНОМЕРНО ПО ДЪЛЖИНАТА НА ЛОДКАТА !
• ИЗБЯГВАЙТЕ СТРУПВАНЕТО НА ПО-ГОЛЯМ ТОВАР В КЪРМАТА!
ДВИГАТЕЛ – Двигателят е фиксиран на транеца и там не може да се намесите.
КАПИТАН/РУЛЕВИ – Ако двигателят е с ръчно управление, рулевият седи най-често в кърмата. Това не е добре за баланса. Най-доброто решение ще бъде да използвате конзола със система за дистанционно управление, която може да бъде монтирана в средната част или по-близо до носовата част. Ако това не е възможно, могат да бъдат използвани различни видове удължители за управление, но това решение не е толкова удобно и добро като предишното.
ГОРИВЕН РЕЗЕРВОАР – Някои типове двигатели имат специално място за инсталиране на горивния резервоар. Но много често е въпрос на вашия избор. Най-добрия начин да компенсирате концентрирането на тегло в задната част е да поставите горивния резервоар в носовата част. Това ще бъде много полезно особено когато карате празна лодка и резервоарът е пълен. Разбира се, не е задължително да го правите, когато резервоарът е празен.
ПЪТНИЦИ – За да постигнете баланс просто разположете всички пътници равномерно в кокпита и не им позволявайте да се тълпят на едно място.
БАГАЖ – Носовата част, само носовата част е мястото! Между другото – не забравяйте да вземете някакво покривало, за да защите багажа от водните пръски, когато потеглите на плаване!
[You must be registered and logged in to see this image.]
"ПРЕДИ ДА ПОТЕГЛИТЕ"- ПРОВЕРОЧЕН ЛИСТ!
Накрая всичко е готово за тръгване и имате един момент за последна проверка. Много по-добре е да откриете за проблема на брега, отколкото при плаване, когато може да е твърде късно. Така че преди да тръгнете, моля направете последна проверка и се уверете в следното:
1. ВРЕМЕ:
- Няма предупреждение за буря и прогнозата за времето е благоприятна
- Вятъра и вълните не са твърде силни за вас и вашата лоддка
2.ПЪТНИЦИ:
- Попитайте всички пътници дали някой от тях не може да плува
- Всички пътници трябва да знаят в общи линии как да управляват лодката, и поне един от тях трябва да е в състояние да го прави добре
- Всички имат Лични Плавателни Средства (PFD) – спасителни ризи облечени правилно
- Всички са с подходящо за плаване с лодка облекло, което съответства на текущите метереологични условия. Обяснете на пътниците си, че винаги е по-студено на вода отколкото на брега.
3. БАГАЖ:
- Багажът е внимателно затворен и сигурно закрепен в кокпита. Ако е необходимо, вземете със себе си покривало, за да защите багажа от водните пръски и дъжда
- Багажат не пречи на пътниците да се движат свободна във вътрешността на лодката.
4. ЛОДКАТА:
- Налягането в балоните и другите надуваеми отделения е номинално, и всички клапани са затворени с добре затегнати тапи
- Няма никакви дефекти/повреди по вашата лодка, особено в областта на транеца
- Имате със себе си гребла, надувна помпа и ремонтен комплект.
5. ДВИГАТЕЛЯТ
- Моторните скоби са стегнати здраво и двигателят е закрепен към транеца с обезопасителния ремък
- Имате поне два ОСИГУРИТЕЛНИ СТОП-КЛЮЧА със себе си (един основен и един резервен)
- Вашият двигател е минал текущ сервизен преглед и имате масло в предавателната кутия.
6. ГОРИВО
- Горивния резервоар и резервоара за маслото са пълни.
ВНИМАНИЕ!!! В случай, че ще се отдалечавате от брега, количеството на горивото, което ще вземете със себе си трябва да бъде достатъчно за двойното разстояние до мястото на пристигане, за да може и да се върнете при спешен случай. Ако обемът на вашия резервоар не е достатъчен – вземете повече горивни резервоари със себе си.
- Всички горивни резервоари, които имате са здраво фиксирани в кокпита
- Горивните резервоари, маркучите за гориво, горивната помпа и конекторите са в добро състояние без да има ИЗТИЧАНЕ НА ГОРИВО.
7. ДОКУМЕНТИ
- Взели сте със себе си документа си за капитанско право и документите на лодката
- Имате морска карта на района, в който ще плавате (ако е необходимо).
Ако всичко е наред – МОЖЕТЕ ДА ТРЪГВАТЕ !
ГЛИСИРАНЕ НА ЛОДКАТА И ЕФЕКТ НА „ПОДСКАЧАНЕ”
Като говорим за функционирането на надуваемата лодка е необходимо да споменем някои важни неща като аквапланинга и ефекта на «подскачане». Какво са те? За да го разберете, нека видим как лодката се движи на вода. Има три характерни етапа от работата на всяка лодка: ЕТАП НА ИЗМЕСТВАНЕ, ПРЕХОДЕН ЕТАП и ЕТАП НА ГЛИСИРАНЕ.
Още няколко детайла:
ЕТАП НА ИЗМЕСТВАНЕ.
В този етап лодката плава единствено поради Архимедовата сила като резултат от водоизместването. Това е етап, в който лодката е на място или се движи бавно. Водното съпротивление тук е доста ниско.
ПРЕХОДЕН ЕТАП.
Този етап е между етапа на глисиране и етапа на изместване. Виждали ли сте някога как излита реактивен самолет? Това е нещо подобно. За да преминете този етап трябва да дадете пълна газ (или почти пълна газ). В случай, че двигателят е достатъчно мощен, лодката започва да се движи по-бързо, повдигайки носовата част нагоре (също като самолет!). В този момент водното съпротивление се повишава до максимум като се получава най-голям ъгъл на носа спрямо водата (този ефект се нарича „подскачане”). И след това в един момент изглежда сякаш лодката изскача от водата и започва да глисира много бързо и плавно.
ЕТАП НА ГЛИСИРАНЕ.
При етапа на глисиране лодката плава само по силата на хидродинамичната подемна сила, получена при контакта на водата с движещото се дъно на лодката. Водното съпротивление е най-ниско, което позволява да се достигне максималната скорост.
[You must be registered and logged in to see this image.]
За илюстриране, моля вижте скицата по-горе.
Първата рисунка показва каква мощност на двигателя е необходима, за да се достигне глисирането и различните скорости. Можете ясно да видите гърбицата на съпротивлението. След като лодката достигне максимума, тя започва да глисира и има нужда от по-малко мощност, за да поддържа скоростта. Това означава, че лодката се нуждае от повече мощност, за да поддържа скорост 10 км/ч, отколкото 15 км/ч. Парадокс? Не, ИСТИНА Е! При етапа на изместване и преходния етап контактната повърхност на лодката с водата е по-голяма отколкото при етапа на глисирането, което означава много по-голямо съпротивление, което изисква повече мощност.
Има две криви: зелената съответства на лодка с добър баланс или по-тежка, и червената – на лодка с лош баланс или по-лека. Виждате ли разликата?
Втората рисунка показва промяната на ъгъла на атакуване на лодката в зависимост от скоростта. Червената крива показва лодка с лош баланс или по-тежка. Зелената крива – лодка с добър баланс или по-лека. Ефектът на „подскачане” е много ясен тук. Той е типичен за всички глисиращи лодки. За съжаление той е твърде опасен. В този момент рискът от преобръщане на лодката е най-висок. БЪДЕТЕ ВНИМАТЕЛНИ !!!
Има и една грешка, която стимулира този ефект – погрешно организиране на пространството, когато най-тежкия товар е концентриран в кърмата. И препоръката за минимизиране ефекта на „подскачане” е само една: ОПИТАЙТЕ СЕ ДА ПРЕМЕСТИТЕ ТОВАРА В НОСОВАТА ЧАСТ.
КАК ДА ОПРЕДЕЛИТЕ ПРАВИЛНИЯ ЪГЪЛ НА АТАКА НА ВАШИЯ ДВИГАТЕЛ?
Всяка лодка е много чувствителна към ъгъла на ботуша на двигателя, определен от наклона. Ако той е неправилно определен, това или осезателно ще влоши представянето на двигателя, или ще направи плаването много по-рисковано. Чрез настройване ъгъла на наклона се опитайте да откриете най-оптималната и стабилна позиция на вашия двигател.
A) Когато двигателят е фиксиран твърде ниско – носа на лодката забива надолу, образувайки твърде много водни пръски
[You must be registered and logged in to see this image.]
B) Когато двигателят е фиксиран твърде високо :
• Носовата част се вдига нагоре
• Корпусът на лодката започва да губи контакт с водата, и това намалява стабилността и увеличава риска от преобръщане
• Витлото започва да поема въздух, което предизвиква аерация на пропелера
[You must be registered and logged in to see this image.]
C) ОПТИМАЛНИЯ НАКЛОН :
ЛОДКАТА ВЪРВИ В ПРАВА ЛИНИЯ, БЪРЗО, ИМА ДОБЪР КОНТАКТ С ВОДАТА КОГАТО БОТУШЪТ НА ДВИГАТЕЛЯ Е ВЪВ ВЕРТИКАЛНО ПОЛОЖЕНИЕ!
[You must be registered and logged in to see this image.]
ЕФЕКТ НА АЕРАЦИЯ НА ПРОПЕЛЕРА!
Ефектът на АЕРАЦИЯ, понякога погрешно наричан „Кавитация”, означава поемане на въздух от пропелера с последващо внезапно повишаване на оборотите на двигателя над нормата. Можете да го разпознаете по внезапния виещ звук на двигателя при остро завиване или други подобни ситуации. Преди всичко задавянето е твърде пагубно за двигателя само по себе си, и дразнещо за всички хора наоколо. Има няколко причини, които предизвикват или стимулират задавянето на двигателя:
[You must be registered and logged in to see this image.]
КАК ПРАВИЛНО ДА ТЕГЛИТЕ ЛОДКАТА НА БУКСИР?
Разбира се, вие можете просто да завържете въжето към пръстена на носа и да потеглите, както обикновено. И няма проблем да го направите ако трябва да изминете само 100 метра от едно място във вашето пристанище до друго. Но когато сте на плаване на дълго разстояние в открито море – въпроса за тегленето придобива голям приоритет, тъй като шанса да откриете просто едно свободно празно въже вместо прекрасната си лодка зад кърмата е повече от реален. Та, как да се тегли лодката? Кое е погрешно, кое е правилно:
1) ПРИМИТИВНО теглене. Този начин е най-лош от всички възможни. Той може да бъде използван само при много бавно движение (до5км/ч) при спокойни води, за кратко разстояние с пряко наблюдение. При по-бързо движение лодката може да загуби стабилност и да започне да се клати силно, което може да доведе до разрушаване на халките за теглене, преобръщане на лодката или други щети. Бъдете предпазливи когато го правите.
[You must be registered and logged in to see this image.]
2) УМНО теглене. В този случай въжето за теглене е свързано с лодката посредством примка или око и въже, което е фиксирано към двете халки за теглене отстрани на балоните и се движи свободно в примката на теглещото въже като „юзда”. Този начин напълно изключва възможността от неконтролируеми движения на лодката и дава възможност да се тегли лодката с максимално възможната скорост без проблеми. Препоръчваме ви този начин на теглене като основен.
[You must be registered and logged in to see this image.]
3) "СВРЪХ СИГУРНО" или "БУРНО"теглене. Препоръчваме ви този начин особено при плавания на дълги разстояния в открито море, където няма вероятност да откриете теглената лодка ако тя се загуби. Чрез този метод краищата на въжето „юзда” минават през пръстените за теглене на балоните, преминават под дъното и директно се фиксират към транцевата дъска. Това е най-здравия и сигурен начин да теглите лодката (дори ако нормалните халки за теглене са достатъчно здрави, но при бурни води възможността за внезапни и изключително силни дръпвания, които могат да счупят халката за теглене, е твърде висока – по-добре е да използвате по-здравото решение.
[You must be registered and logged in to see this image.]
4) В случай, че трябва да теглите някого: фиксирайте ухото на „юздата” към транеца и го свържете с основното теглещо въже посредством метален пръстен / око, или по друг начин, така че въжето за теглене да може свободно да се движи през ухото на „юздата”. Това ви дава възможност да стабилизирате движението, особено когато сменяте посоката.
КАК ДА ЗАКОТВИТЕ ЛОДКАТА?
Закотвянето на надуваема лодка е по-лесно от стандартните лодки, защото тя е по-лека. За ефективно закотвяне имате нужда от няколко неща: котва, няколко метра стоманена верига, няколко шегела и котвено въже.
• ТИП НА КОТВАТА. Има различни типове котви на пазара и най-вече всички те са добри. Но ако притежавате надуваема лодка, опитайте се да изберете модел без остри ъгли / части, за да избегнете повреда на надувните балони.
• ТЕГЛО НА КОТВАТА. Ако лодката ви е малка – до 6 м (20') дължина и с общо тегло до 1000 кг (2200 lbs) може да използвате следната проста формула, за да изберете приемливото тегло на котвата t
ЗА ЛОДКИ С ДЪЛЖИНА ДО 3.0 м = 4-5% ОТ ОБЩОТО ТЕГЛО НА ЛОДКАТА
ЗА ЛОДКИ С ДЪЛЖИНА ОТ 3.0 м до 6.0 м = ОКОЛО 3 % ОТ ОБЩОТО ТЕГЛО НА ЛОДКАТА
ЗА ЛОДКИ С ДЪЛЖИНА НАД 6.0 м = 1-2% ОТ ОБЩОТО ТЕГЛО НА ЛОДКАТА Ако се колебаете – изберете по-тежката. Тя ще ви се отплати!
• ВЕРИГА. Веригата не е необходима за малки лодки, НО Е ЗА ПРЕДПОЧИТАНЕ ДА Я ИМАТЕ !!! Вземете 1.5-2 метра (5'-7') подходяща верига и ще видите разликата: това повишава ефективността до 1.5-2 пъти.
• КОТВЕНО ВЪЖЕ. Не трябва да е нещо особено, само се уверете, че е здраво и достатъчно дълго. Ако имате нужда котвата да ви задържи здраво на мястото ви – дължината на въжето трябва да бъде поне 10 пъти повече от дълбочината на водата под лодката. В този случай котвата ще направи най-доброто за вас.
[You must be registered and logged in to see this image.]
В случай на закотвяне при лошо време (бурни води със силен вятър) или когато трябва да задържите лодката фиксирана на определена позиция – е вероятно да използвате две котви. Ще ви отнеме малко повече време да ги поставите, но ще бъдете наистина здраво на място.
[You must be registered and logged in to see this image.]
КАК ДА СЕ ВДИГА ЛОДКАТА НА ДОК?
Въпросът "Как да повдигате лодката?" означава "КАК ДА НЕ ПОВРЕДИМ ЛОДКАТА И ДА ПРЕДПАЗИМ ВСИЧКИ НАОКОЛО В БЕЗОПАСНОСТ, ДОКАТО Я ВДИГАМЕ?". Много често погрешното повдигане предизвиква повреди по лодката или нейните части и може да бъде опасно за вас и хората около вас. Има няколко съвета как да се вдига лодката правилно и безопасно, и няколко типични грешки, които трябва да се избягват:
• Никога не вдигайте лодката с хора на борда.
• Никога не вдигайте лодката с работещ двигател.
• Никога не вдигайте лодката, когато във водата в близост до лодката има хора.
[You must be registered and logged in to see this image.]
• Максималния капацитет на натоварване на вашата система за повдигане трябва да бъде по-голям от общото тегло на лодката.
• За повдигане използвайте само очите (халките) предназначени за вдигане: халки за вдигане на транеца, халки на твърдия корпус, халки специално монтирани на надувните балони. Ако вашата лодка няма такива – инсталирайте ги преди да излезете на плаване с нея.
• Никога не използвайте халките за теглене, за да вдигате лодката.
[You must be registered and logged in to see this image.]
ЖЕЛАЕМ ВИ ПРИЯТНО И БЕЗОПАСНО ПЛАВАНЕ!!!
Източник: [You must be registered and logged in to see this link.]
Преди закупуването на лодка винаги имаме един сладък проблем - проблема с избора. Какво да си купим? Традиционна лодка или надуваема? С всяка изминала година, надуваемите лодки стават все по-популярни. В случай че сте решили да си купите помощна лодка за вашата яхта, лодка за риболов или водни ски, сал или сигурна спортна лодка , лодка за гмуркане или подсилени лодки за професионална употреба, за спасителни цели или за забавление на семейството – трябва да обмислите варианта „надуваема лодка”.
Всяка година, все повече хора предпочитат надуваемите лодки пред класическите, направени от пластмаса, алуминий или дърво. Статистиката показва, че в момента надуваемите лодки заемат около 10% от световния пазар на лодки, което е три пъти повече отколкото преди 10 години. Тайната на този успех се крие в природата на надуваемите лодки . В днешни дни, пазарът е наситен с разнообразие от надуваеми лодки. Всички от тях обаче могат лесно да се класифицират според няколко критерия:
• дизайн на корпуса : сгъваеми или несгъваеми надуваеми лодки
• вид на основния материал на балоните : хипалон или PVC
• вид на пода и дъното : твърдо дъно ( стъклопласт или алуминий) , твърд под от морски тип шперплат, надуваем под , сгъваем под
• основни функции и степен на комфорт: динги, помощни лодки, спортни лодки, работни лодки (подсилени), луксозни лодки и т.н.
ЗАЩО ДА ИЗБЕРЕМ НАДУВАЕМА ЛОДКА?
Основното предимство на всяка надуваема лодка са нейните надуваеми балони. Тази най-важна част от всяка такава лодка и дава някои невероятни предимства : лодката става около 2 пъти по-широка, което в достатъчна степен увеличава стабилността и. Комбинацията от надуваеми балони с V-образно твърдо дъно правят плаването наистина фантастично. Лодката е снабдена с многокамерни балони с добра плавучест. Това гарантира невероятна сигурност при превоза на пътници.
Основните материали на корпуса са леки и гъвкави. Това прави лодката лека, лесна за съхранение и транспортиране. Но всички надуваеми лодки имат относително кратък живот и се нуждаят от по-голяма грижа и поддръжка. Причината е следната: основният гъвкав материал е доста по-чувствителен от парче метал. С годините обаче този проблем намалява все повече: техническия прогрес и химическата индустрия предлагат по-добри и по-здрави материали.
Таблица 1. ТРАДИЦИОННА ЛОДКА СРЕЩУ НАДУВАЕМА ЛОДКА
[You must be registered and logged in to see this image.]
КАК ДА ИЗБЕРЕМ ПРАВИЛНИЯ РАЗМЕР ЛОДКА?
Решили сте да си купите надуваема лодка ! Поздравления !!! Сега искаме да ви дадем някои препоръки относно размера на Вашата лодка. Моля вземете предвид следното:
• Ако се нуждаете от помощна лодка за Вашата яхта или моторна лодка – уверете се, че знаете точно максималните и размери, приложими за Вашата яхта и максималния товарен капацитет на повдигащата система на лодката.
• Размера на лодката има пряка връзка с максималната мощност на двигателя, максималния брой пътници и допустимото натоварване.
• Ако смятате да използвате лодката си за водни ски , трябва да има възможност тя да бъде оборудвана с двигател с мощност най-малко 25 конски сили.
• Пътници : обикновено максималния капацитет пътници , посочен в техническата спецификация на лодката, и броя на реалните седящи места в лодката са различни. Първо определете колко човека ще трябва да превозите и след това проверете колко седящи места има лодката.
ХИПАЛОН ИЛИ PVC?
Първо ще кажем няколко думи за материалите за надуваеми лодки като цяло. За да се постигне максимална херметичност, основния материал за висококачествени надуваеми лодки обикновено се състои от 5 слоя:
• Един централен вътрешен слой: представлява подсилен шнур – основа от плат, изработена от здрава синтетична тъкан,
• Два вътрешни слоя : обшивка на текстилна основа с херметизиран гъвкав материал, което прави тъканта, херметическа с високо ниво на сцепление към основния слой.
• Два вътрешни слоя: покрити с херметичен гъвкав материал, който предотвратява износването и увеличава херметичността и устойчивостта срещу UV лъчите.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Най-популярният материал за укрепване на връзките е полиестер на текстилна основа с плътност 1100 DTEX за развлекателни лодки и 1680 DTEX за професионалните такива.
Покриващите материали могат да бъдат различни, по ваш избор. В момента има много различни имена и марки на материалите за надуваеми лодки, но всички могат да се обединят в две основни групи : ЕЛАСТОМЕРИ и ПЛАСТОМЕРИ.
Еластомерите са термо-реактивни материали, които не се превръщат в пластмаса при нагряване , след като се произведат. Основно те са всички видове гума. Съществуват два вида материали, които несъмнено са водещи в света еластомерни материали за надуваеми лодки: ХИПАЛОН и НЕОПРЕН.
Хипалонът има отлична химическа устойчивост и устойчивост срещу UV-лъчи, но все още е най-скъп. НЕОПРЕНЪТ няма такава добра устойчивост като ХИПАЛОНА, но е напълно достатъчна, което в комбинация с повече от атрактивна цена за суров материал, прави използването му гарантирано. Тези материали се използват основно в комбинация : НЕОПРЕН – вътре в лодката и балона, ХИПАЛОН - отвън. Такава комбинация е най-популярната при лодките за отдих. Единствено тъканите покрити с ХИПАЛОН /от двете страни/ се използват и за военни или някои търговски цели, където други характеристики са по-важни от цената.
Една от най-важните характеристики на двата материала е тяхната висока максимална работна температура – до 140? С. Пластомерите са термопластични материали /втечняват се при нагряване/. Основните видове са PVC /поливинил хлорид/ и PU (полиуретан). Полиуретанът има невероятна устойчивост на износване – отличен материал, но твърде скъп за да бъде лидер. Лидерът е PVC. Ще срещнете множество различни имена на термопластичните материали, но всички са PVC, с малко различие в състава . И цената е супер! Така, че като говорим за материали за надуваеми лодки изборът е или ХИПАЛОН или PVC.
Таблица 2. PVC срещу Хипалон
[You must be registered and logged in to see this image.]
В редица параметри тези материали са много подобни: модерната технология и подобренията на PVC материала стопяват разликата постепенно. От практическа страна най-важните различия са :
- ТЕРМОУСТОЙЧИВОСТ - Тя прави Хипалона много предпочитан в районите с горещ климат (екватор, субекватор, тропици и някои субтропици), където повърхността на лодката може да се нагрее лесно до 80-90 ? С. PVC материалът също е много полезен в тези области, но трябва да бъдете по-внимателни с вашата лодка. В областите с умерен и студен климат тази разлика изчезва напълно.
- ЖИВОТ - PVC материалът е по-чувствителен към UV радиацията, отколкото Хипалона. В момента химичните добавки в PVC материала почти са разрешили този проблем - 10 години живот на PVC лодките е повече от реалистичен.
- ЦЕНА – Хипалонът е 5-6 пъти по-скъп от PVC материала:
1. сгъваема лодка от Хипалон струва почти двойно колкото сгъваема лодка от PVC;
2. лодка от Хипалон с твърд корпус е от 40 до 60% по-скъпа от лодка от PVC с твърд корпус. Разликата е повече от осезаема.
Съвет : Изберете Хипалона ако смятате да го използвате в горещи райони и не се интересувате от цената. Във всеки друг случай, PVC материалът ще ви послужи отлично!
ЛОДКА С НАДУВАЕМ КИЛ СГЪВАЕМА ИЛИ RIB ЛОДКА С ТВЪРДО ДЪНО?
Сгъваемите лодки са класически пример за надуваема лодка. Те произлизат от първите надуваеми лодки с гребла и военните гумени лодки. Разбира се, модерните надуваеми лодки са значително подобрени: транцева дъска за двигатели, твърд под, V-образно дъно и още много отлични характеристики. Всичко е отлично, с изключение на дъното. Меко е! В някои случаи това може да е добре, в други - не. Мекото дъно ви позволява да пристанете на дива брегова ивица, без притеснение от повреждане на корпуса - той е мек! Всички сгъваеми лодки са разглобяеми и много портативни. Супер! Но ... но всяка сгъваема лодка просто „мечтае” за характеристиките на несгъваемата : НЕСГЪВАЕМИ НАДУВАЕМИ ЛОДКИ /RIB/ – НАДУВАЕМИ ЛОДКИ С ТВЪРД КОРПУС. ННЛ е комбинация от надуваема и обикновена лодка – нещо по средата. RIB е опит да се съчетаят всички предимства на надуваемите и обикновените лодки и да се елеминират недостатъците им. Този опит е доста успешен и обещаващ.
Например:
• Съпротивлението на мекото дъно при движение във вода е по-голямо от това на всеки друг твърд материал като метал или пластмаса, така че сгъваемите лодки не са най-добрия състезател. Високата скорост е за несгъваемите лодки.
• Мекотата на материала позволява само няколко прости форми на дъно. Дори ако дъното е с V-образна форма, редица велики идеи на хидродинамиката не са приложими при сгъваемите лодки. Те обаче могат да бъдат лесно реализирани при несгъваемите надуваеми лодки.
• Друга особеност: комфорт и чувство за стабилност. Надуваемите лодки са отлични за спорт, когато няма нищо допълнително и всичко е доста аскетично. Можете да усетите истински на несгъваемите лодки- те имат много повече възможности за това.
• Следваща особеност: сглобяване! С несгъваемите лодки не се налага да тренирате мускулите си всеки път когато ще плавате – всичко е готово, просто надуйте и тръгвайте!
Несгъваемите лодки не са просто още един вид надуваеми лодки – те са друго ниво на наслада. На практика повечето хора стават фенове на несгъваемите лодки, след като ги изпробват. Разбира се, несгъваемите лодки са по-скъпи и тежки, заемат повече място и изискват повече грижи, и това са неща върху които трябва да помисли.
Таблица 3. Несгъваема лодка срещу сгъваема лодка
[You must be registered and logged in to see this image.]
ТВЪРД,НАДУВАЕМ ИЛИ ОРЕБРЕН ПОД?
Сгъваемата надуваема лодка с твърд под /дървени или алуминиеви плоскости/ е традиция при надуваемите лодки. Обикновено се състои от няколко части /изработени от морски клас шперплат или алуминий/ съединени с кръстосани алуминиеви профили, които също така служат за подсилване. Гредоредът е най-простата версия на настилка за лодка: дървени ленти на плоско дъно. Много е лек, не се нуждае от много грижи , но има извънредно ниски показатели при плоскодънни лодки. Надуваемият под е иновация, която се появи при нас преди около 10 години и бързо стана много популярна. Сърцевината на надуваемия под се нарича "двустенна" или "drop-stitch" fabric" – брилянтна техническа идея, която позволява реализирането на този проект на високо техническо ниво. Два херметически слоя от тъкан, покрита с подсилен PVC материал /или Хипалон/ са отделени от 40-50 мм нишки (2-5 нишки на кв.см.). След като периметърът е затворен херметически, се получава много твърда и здрава плоча, когато се надуе. За да го надуете ви е необходима специална помпа под високо налягане, тъй като минималното налягане за надуваемите подове е 4-5 пъти по-голямо от това за балоните. Двете най-добри характеристики са:
• Ниско тегло ( 7 kg – за лодка с дължина 3.5m(12') с надуваем под срещу 24 kg – за същата с твърд под).
• Можете да забравите механичното сглобяване на лодката- просто я надуйте и е готова! Но за съжаление това са единствените плюсове.
Другата страна на медала не е толкова добра:
• Надуваемият под е много деликатен, чувствителен към интензивна употреба и износване, което чувствително намалява живота на лодката. С такъв под лодката не е толкова солидна, както ако е с твърд.
• И накрая – лодката с надуваем под е 20-30% пъти по-скъпа от тази с твърд.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Табица 4. Сравнение между твърд,надуваем и оребрен под
[You must be registered and logged in to see this image.]
СЪВЕТ :
• Можете да изберете сгъваема лодка с Air deck само в случай, че се нуждаете от нещо много леко и не искате да губите време за сглобяване на лодката. Максимална грижа и деликатна употреба- това е, което лодката ще иска от вас!
• Оребрения под е добра алтернатива на надуваемия , тъй като също е лек и портативен.Той позволява по-стабилно натоварване в сравнение с надиваемия. Помислете върху това, ако се нуждаете от малка практична помощна лодка и скоростта не е от най-голямо значение за вас.
• Лодката с твърд под несъмнено е най- добрият избор за всяко друго приложение !!!
КАК ДА НАДУЕТЕ ЛОДКАТА?
Запомнете : надуйте лодката само след като е напълно монтирана! Всяка надуваема лодка винаги има някакви надуваеми части като мулти-камерни балони, надуваем под (въздушна палуба), надуваем кил и реда за тяхното надуване е много важен:
- Лодки с дървен под и надуваем кил: БАЛОНИ => КИЛ
- Лодки с въздушна палуба и надуваем кил: БАЛОНИ => ВЪЗДУШЕН ПОД => КИЛ
Балоните винаги включват няколко камери, разделени от гъвкави прегради. Редът на надуване на въздушните камери е много важен. Основното правило е : ОТ КЪРМАТА КЪМ НОСА – първо надуйте задните камери, носовата камера трябва дъ бъде последна. Например: вижте единствения правилен начин как да надуете балони с 3 камери, 4 камери, 5 камери:
[You must be registered and logged in to see this image.]
ВАЖНО !!!
• Надуйте всички камери освен носовата САМО ДО 90% ОТ НОМИНАЛНОТО НАЛЯГАНЕ, И НАКРАЯ ПОСЛЕДНАТА – НОСОВАТА – ДО НОМИНАЛНОТО НАЛЯГАНЕ!!! Тъй като преградите на балоните са еластични, надуването на последната предна камера до номиналното налягане ще премести всички прегради в средно отпуснато положение. В резултат на това надуването на последната камера „автоматично” ще увеличи налягането във всички камери до номиналното равнище!
• Обърнете специално внимание и се уверете, че сте затворили всички клапани с тапите правилно и здраво без усукване след като сте надули лодката : без добре затворени тапи, клапаните няма да поддържат налягането за дълго време !
КАК ДА РАЗПРЕДЕЛИТЕ ПРОСТРАНСТВОТО И БАЛАНСА НА ТОВАРА?
Проблемът с организирането на пространството и баланса в кокпита на лодката е доста сериозен при надуваемите лодки. Причината е много проста: общото тегло на двигателя, капитана, пасажерите, горивния резервоар и багажа е МНОГО ПОВЕЧЕ ОТ ТЕГЛОТО НА ЛОДКАТА. Така че, какво можем да направим с баланса ?
ПРАВИЛАТА СА МНОГО ПРОСТИ :
• ОПИТАЙТЕ СЕ ДА РАЗПРЕДЕЛИТЕ ВСИЧКИ ТОВАРИ РАВНОМЕРНО ПО ДЪЛЖИНАТА НА ЛОДКАТА !
• ИЗБЯГВАЙТЕ СТРУПВАНЕТО НА ПО-ГОЛЯМ ТОВАР В КЪРМАТА!
ДВИГАТЕЛ – Двигателят е фиксиран на транеца и там не може да се намесите.
КАПИТАН/РУЛЕВИ – Ако двигателят е с ръчно управление, рулевият седи най-често в кърмата. Това не е добре за баланса. Най-доброто решение ще бъде да използвате конзола със система за дистанционно управление, която може да бъде монтирана в средната част или по-близо до носовата част. Ако това не е възможно, могат да бъдат използвани различни видове удължители за управление, но това решение не е толкова удобно и добро като предишното.
ГОРИВЕН РЕЗЕРВОАР – Някои типове двигатели имат специално място за инсталиране на горивния резервоар. Но много често е въпрос на вашия избор. Най-добрия начин да компенсирате концентрирането на тегло в задната част е да поставите горивния резервоар в носовата част. Това ще бъде много полезно особено когато карате празна лодка и резервоарът е пълен. Разбира се, не е задължително да го правите, когато резервоарът е празен.
ПЪТНИЦИ – За да постигнете баланс просто разположете всички пътници равномерно в кокпита и не им позволявайте да се тълпят на едно място.
БАГАЖ – Носовата част, само носовата част е мястото! Между другото – не забравяйте да вземете някакво покривало, за да защите багажа от водните пръски, когато потеглите на плаване!
[You must be registered and logged in to see this image.]
"ПРЕДИ ДА ПОТЕГЛИТЕ"- ПРОВЕРОЧЕН ЛИСТ!
Накрая всичко е готово за тръгване и имате един момент за последна проверка. Много по-добре е да откриете за проблема на брега, отколкото при плаване, когато може да е твърде късно. Така че преди да тръгнете, моля направете последна проверка и се уверете в следното:
1. ВРЕМЕ:
- Няма предупреждение за буря и прогнозата за времето е благоприятна
- Вятъра и вълните не са твърде силни за вас и вашата лоддка
2.ПЪТНИЦИ:
- Попитайте всички пътници дали някой от тях не може да плува
- Всички пътници трябва да знаят в общи линии как да управляват лодката, и поне един от тях трябва да е в състояние да го прави добре
- Всички имат Лични Плавателни Средства (PFD) – спасителни ризи облечени правилно
- Всички са с подходящо за плаване с лодка облекло, което съответства на текущите метереологични условия. Обяснете на пътниците си, че винаги е по-студено на вода отколкото на брега.
3. БАГАЖ:
- Багажът е внимателно затворен и сигурно закрепен в кокпита. Ако е необходимо, вземете със себе си покривало, за да защите багажа от водните пръски и дъжда
- Багажат не пречи на пътниците да се движат свободна във вътрешността на лодката.
4. ЛОДКАТА:
- Налягането в балоните и другите надуваеми отделения е номинално, и всички клапани са затворени с добре затегнати тапи
- Няма никакви дефекти/повреди по вашата лодка, особено в областта на транеца
- Имате със себе си гребла, надувна помпа и ремонтен комплект.
5. ДВИГАТЕЛЯТ
- Моторните скоби са стегнати здраво и двигателят е закрепен към транеца с обезопасителния ремък
- Имате поне два ОСИГУРИТЕЛНИ СТОП-КЛЮЧА със себе си (един основен и един резервен)
- Вашият двигател е минал текущ сервизен преглед и имате масло в предавателната кутия.
6. ГОРИВО
- Горивния резервоар и резервоара за маслото са пълни.
ВНИМАНИЕ!!! В случай, че ще се отдалечавате от брега, количеството на горивото, което ще вземете със себе си трябва да бъде достатъчно за двойното разстояние до мястото на пристигане, за да може и да се върнете при спешен случай. Ако обемът на вашия резервоар не е достатъчен – вземете повече горивни резервоари със себе си.
- Всички горивни резервоари, които имате са здраво фиксирани в кокпита
- Горивните резервоари, маркучите за гориво, горивната помпа и конекторите са в добро състояние без да има ИЗТИЧАНЕ НА ГОРИВО.
7. ДОКУМЕНТИ
- Взели сте със себе си документа си за капитанско право и документите на лодката
- Имате морска карта на района, в който ще плавате (ако е необходимо).
Ако всичко е наред – МОЖЕТЕ ДА ТРЪГВАТЕ !
ГЛИСИРАНЕ НА ЛОДКАТА И ЕФЕКТ НА „ПОДСКАЧАНЕ”
Като говорим за функционирането на надуваемата лодка е необходимо да споменем някои важни неща като аквапланинга и ефекта на «подскачане». Какво са те? За да го разберете, нека видим как лодката се движи на вода. Има три характерни етапа от работата на всяка лодка: ЕТАП НА ИЗМЕСТВАНЕ, ПРЕХОДЕН ЕТАП и ЕТАП НА ГЛИСИРАНЕ.
Още няколко детайла:
ЕТАП НА ИЗМЕСТВАНЕ.
В този етап лодката плава единствено поради Архимедовата сила като резултат от водоизместването. Това е етап, в който лодката е на място или се движи бавно. Водното съпротивление тук е доста ниско.
ПРЕХОДЕН ЕТАП.
Този етап е между етапа на глисиране и етапа на изместване. Виждали ли сте някога как излита реактивен самолет? Това е нещо подобно. За да преминете този етап трябва да дадете пълна газ (или почти пълна газ). В случай, че двигателят е достатъчно мощен, лодката започва да се движи по-бързо, повдигайки носовата част нагоре (също като самолет!). В този момент водното съпротивление се повишава до максимум като се получава най-голям ъгъл на носа спрямо водата (този ефект се нарича „подскачане”). И след това в един момент изглежда сякаш лодката изскача от водата и започва да глисира много бързо и плавно.
ЕТАП НА ГЛИСИРАНЕ.
При етапа на глисиране лодката плава само по силата на хидродинамичната подемна сила, получена при контакта на водата с движещото се дъно на лодката. Водното съпротивление е най-ниско, което позволява да се достигне максималната скорост.
[You must be registered and logged in to see this image.]
За илюстриране, моля вижте скицата по-горе.
Първата рисунка показва каква мощност на двигателя е необходима, за да се достигне глисирането и различните скорости. Можете ясно да видите гърбицата на съпротивлението. След като лодката достигне максимума, тя започва да глисира и има нужда от по-малко мощност, за да поддържа скоростта. Това означава, че лодката се нуждае от повече мощност, за да поддържа скорост 10 км/ч, отколкото 15 км/ч. Парадокс? Не, ИСТИНА Е! При етапа на изместване и преходния етап контактната повърхност на лодката с водата е по-голяма отколкото при етапа на глисирането, което означава много по-голямо съпротивление, което изисква повече мощност.
Има две криви: зелената съответства на лодка с добър баланс или по-тежка, и червената – на лодка с лош баланс или по-лека. Виждате ли разликата?
Втората рисунка показва промяната на ъгъла на атакуване на лодката в зависимост от скоростта. Червената крива показва лодка с лош баланс или по-тежка. Зелената крива – лодка с добър баланс или по-лека. Ефектът на „подскачане” е много ясен тук. Той е типичен за всички глисиращи лодки. За съжаление той е твърде опасен. В този момент рискът от преобръщане на лодката е най-висок. БЪДЕТЕ ВНИМАТЕЛНИ !!!
Има и една грешка, която стимулира този ефект – погрешно организиране на пространството, когато най-тежкия товар е концентриран в кърмата. И препоръката за минимизиране ефекта на „подскачане” е само една: ОПИТАЙТЕ СЕ ДА ПРЕМЕСТИТЕ ТОВАРА В НОСОВАТА ЧАСТ.
КАК ДА ОПРЕДЕЛИТЕ ПРАВИЛНИЯ ЪГЪЛ НА АТАКА НА ВАШИЯ ДВИГАТЕЛ?
Всяка лодка е много чувствителна към ъгъла на ботуша на двигателя, определен от наклона. Ако той е неправилно определен, това или осезателно ще влоши представянето на двигателя, или ще направи плаването много по-рисковано. Чрез настройване ъгъла на наклона се опитайте да откриете най-оптималната и стабилна позиция на вашия двигател.
A) Когато двигателят е фиксиран твърде ниско – носа на лодката забива надолу, образувайки твърде много водни пръски
[You must be registered and logged in to see this image.]
B) Когато двигателят е фиксиран твърде високо :
• Носовата част се вдига нагоре
• Корпусът на лодката започва да губи контакт с водата, и това намалява стабилността и увеличава риска от преобръщане
• Витлото започва да поема въздух, което предизвиква аерация на пропелера
[You must be registered and logged in to see this image.]
C) ОПТИМАЛНИЯ НАКЛОН :
ЛОДКАТА ВЪРВИ В ПРАВА ЛИНИЯ, БЪРЗО, ИМА ДОБЪР КОНТАКТ С ВОДАТА КОГАТО БОТУШЪТ НА ДВИГАТЕЛЯ Е ВЪВ ВЕРТИКАЛНО ПОЛОЖЕНИЕ!
[You must be registered and logged in to see this image.]
ЕФЕКТ НА АЕРАЦИЯ НА ПРОПЕЛЕРА!
Ефектът на АЕРАЦИЯ, понякога погрешно наричан „Кавитация”, означава поемане на въздух от пропелера с последващо внезапно повишаване на оборотите на двигателя над нормата. Можете да го разпознаете по внезапния виещ звук на двигателя при остро завиване или други подобни ситуации. Преди всичко задавянето е твърде пагубно за двигателя само по себе си, и дразнещо за всички хора наоколо. Има няколко причини, които предизвикват или стимулират задавянето на двигателя:
[You must be registered and logged in to see this image.]
КАК ПРАВИЛНО ДА ТЕГЛИТЕ ЛОДКАТА НА БУКСИР?
Разбира се, вие можете просто да завържете въжето към пръстена на носа и да потеглите, както обикновено. И няма проблем да го направите ако трябва да изминете само 100 метра от едно място във вашето пристанище до друго. Но когато сте на плаване на дълго разстояние в открито море – въпроса за тегленето придобива голям приоритет, тъй като шанса да откриете просто едно свободно празно въже вместо прекрасната си лодка зад кърмата е повече от реален. Та, как да се тегли лодката? Кое е погрешно, кое е правилно:
1) ПРИМИТИВНО теглене. Този начин е най-лош от всички възможни. Той може да бъде използван само при много бавно движение (до5км/ч) при спокойни води, за кратко разстояние с пряко наблюдение. При по-бързо движение лодката може да загуби стабилност и да започне да се клати силно, което може да доведе до разрушаване на халките за теглене, преобръщане на лодката или други щети. Бъдете предпазливи когато го правите.
[You must be registered and logged in to see this image.]
2) УМНО теглене. В този случай въжето за теглене е свързано с лодката посредством примка или око и въже, което е фиксирано към двете халки за теглене отстрани на балоните и се движи свободно в примката на теглещото въже като „юзда”. Този начин напълно изключва възможността от неконтролируеми движения на лодката и дава възможност да се тегли лодката с максимално възможната скорост без проблеми. Препоръчваме ви този начин на теглене като основен.
[You must be registered and logged in to see this image.]
3) "СВРЪХ СИГУРНО" или "БУРНО"теглене. Препоръчваме ви този начин особено при плавания на дълги разстояния в открито море, където няма вероятност да откриете теглената лодка ако тя се загуби. Чрез този метод краищата на въжето „юзда” минават през пръстените за теглене на балоните, преминават под дъното и директно се фиксират към транцевата дъска. Това е най-здравия и сигурен начин да теглите лодката (дори ако нормалните халки за теглене са достатъчно здрави, но при бурни води възможността за внезапни и изключително силни дръпвания, които могат да счупят халката за теглене, е твърде висока – по-добре е да използвате по-здравото решение.
[You must be registered and logged in to see this image.]
4) В случай, че трябва да теглите някого: фиксирайте ухото на „юздата” към транеца и го свържете с основното теглещо въже посредством метален пръстен / око, или по друг начин, така че въжето за теглене да може свободно да се движи през ухото на „юздата”. Това ви дава възможност да стабилизирате движението, особено когато сменяте посоката.
КАК ДА ЗАКОТВИТЕ ЛОДКАТА?
Закотвянето на надуваема лодка е по-лесно от стандартните лодки, защото тя е по-лека. За ефективно закотвяне имате нужда от няколко неща: котва, няколко метра стоманена верига, няколко шегела и котвено въже.
• ТИП НА КОТВАТА. Има различни типове котви на пазара и най-вече всички те са добри. Но ако притежавате надуваема лодка, опитайте се да изберете модел без остри ъгли / части, за да избегнете повреда на надувните балони.
• ТЕГЛО НА КОТВАТА. Ако лодката ви е малка – до 6 м (20') дължина и с общо тегло до 1000 кг (2200 lbs) може да използвате следната проста формула, за да изберете приемливото тегло на котвата t
ЗА ЛОДКИ С ДЪЛЖИНА ДО 3.0 м = 4-5% ОТ ОБЩОТО ТЕГЛО НА ЛОДКАТА
ЗА ЛОДКИ С ДЪЛЖИНА ОТ 3.0 м до 6.0 м = ОКОЛО 3 % ОТ ОБЩОТО ТЕГЛО НА ЛОДКАТА
ЗА ЛОДКИ С ДЪЛЖИНА НАД 6.0 м = 1-2% ОТ ОБЩОТО ТЕГЛО НА ЛОДКАТА Ако се колебаете – изберете по-тежката. Тя ще ви се отплати!
• ВЕРИГА. Веригата не е необходима за малки лодки, НО Е ЗА ПРЕДПОЧИТАНЕ ДА Я ИМАТЕ !!! Вземете 1.5-2 метра (5'-7') подходяща верига и ще видите разликата: това повишава ефективността до 1.5-2 пъти.
• КОТВЕНО ВЪЖЕ. Не трябва да е нещо особено, само се уверете, че е здраво и достатъчно дълго. Ако имате нужда котвата да ви задържи здраво на мястото ви – дължината на въжето трябва да бъде поне 10 пъти повече от дълбочината на водата под лодката. В този случай котвата ще направи най-доброто за вас.
[You must be registered and logged in to see this image.]
В случай на закотвяне при лошо време (бурни води със силен вятър) или когато трябва да задържите лодката фиксирана на определена позиция – е вероятно да използвате две котви. Ще ви отнеме малко повече време да ги поставите, но ще бъдете наистина здраво на място.
[You must be registered and logged in to see this image.]
КАК ДА СЕ ВДИГА ЛОДКАТА НА ДОК?
Въпросът "Как да повдигате лодката?" означава "КАК ДА НЕ ПОВРЕДИМ ЛОДКАТА И ДА ПРЕДПАЗИМ ВСИЧКИ НАОКОЛО В БЕЗОПАСНОСТ, ДОКАТО Я ВДИГАМЕ?". Много често погрешното повдигане предизвиква повреди по лодката или нейните части и може да бъде опасно за вас и хората около вас. Има няколко съвета как да се вдига лодката правилно и безопасно, и няколко типични грешки, които трябва да се избягват:
• Никога не вдигайте лодката с хора на борда.
• Никога не вдигайте лодката с работещ двигател.
• Никога не вдигайте лодката, когато във водата в близост до лодката има хора.
[You must be registered and logged in to see this image.]
• Максималния капацитет на натоварване на вашата система за повдигане трябва да бъде по-голям от общото тегло на лодката.
• За повдигане използвайте само очите (халките) предназначени за вдигане: халки за вдигане на транеца, халки на твърдия корпус, халки специално монтирани на надувните балони. Ако вашата лодка няма такива – инсталирайте ги преди да излезете на плаване с нея.
• Никога не използвайте халките за теглене, за да вдигате лодката.
[You must be registered and logged in to see this image.]
ЖЕЛАЕМ ВИ ПРИЯТНО И БЕЗОПАСНО ПЛАВАНЕ!!!
Източник: [You must be registered and logged in to see this link.]
Мънцата- ...........................
- Регистриран на : 08.10.2009
Брой мнения : 12946 Рожд.дaта : 19.05.1971
Години : 53
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Супер, много полезно брат, доста труд и време си вложил да сглобиш това, аз лично го оценявам и благодаря..
EU_BG_akademika- ...........................
- Регистриран на : 10.06.2009
Брой мнения : 9351 Рожд.дaта : 21.08.1963
Години : 61
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Баааа си писането (К/П де),ама си е играчка.
И да не забрайте,все някога и през мен минавате.......
И да не забрайте,все някога и през мен минавате.......
КИРО- мир на праха му
- Регистриран на : 16.05.2009
Брой мнения : 21389 Рожд.дaта : 17.12.1957
Години : 66
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Нямаме избор, минаваме, ама трябва риба да има, че да има амотризация тъй че пущиии рибатаКИРО написа:
И да не забрайте,все някога и през мен минавате.......
EU_BG_akademika- ...........................
- Регистриран на : 10.06.2009
Брой мнения : 9351 Рожд.дaта : 21.08.1963
Години : 61
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Тегленето с надуваема лодка нещо не успях да го разбера. Трябва ли да има нещо допълнително на транеца? Лодката ни е такава , онзи ден без малко да се наложи да дръпнем едни колеги, че бяха загубили ход, обаче не намерих подходящо място да захвана буксирното въже към нашата лодка. Някой теглил ли е с гумена, та да каже как точно става?
Plamen- ...........................
- Регистриран на : 10.11.2012
Брой мнения : 1777 Рожд.дaта : 12.04.1974
Години : 50
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
По-добре вържи въжето за някоя от пейките,и пусни максимално дълго въже.
Недей на транеца,че ако се случи случка,може и двете лодки да викат за помощ.
Или за някоя скоба по бордовете,няма опастност да ти отскубне целия балон,
най много да свали един слой от плата.Но не съм сигурен дали ще стане това.
Недей на транеца,че ако се случи случка,може и двете лодки да викат за помощ.
Или за някоя скоба по бордовете,няма опастност да ти отскубне целия балон,
най много да свали един слой от плата.Но не съм сигурен дали ще стане това.
КИРО- мир на праха му
- Регистриран на : 16.05.2009
Брой мнения : 21389 Рожд.дaта : 17.12.1957
Години : 66
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Да, и на мен не ми харесва идеята да се хваща за транеца, че колко му е да се отлепи и падне във водата барабар с мотор... То така или иначе няма за къде да се хване въжето там. А ако се хване за халката на носа и се пусне през халките по двата борда? Така си мисля, че ще се поразпредели усилието по-развномерно, защото ще дърпа хапката от вдете страни и ще ляга по бордовете малко
Plamen- ...........................
- Регистриран на : 10.11.2012
Брой мнения : 1777 Рожд.дaта : 12.04.1974
Години : 50
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Аз като тегля връзвам за двете дръжки отзад, никакви проблеми до сега
EU_BG_akademika- ...........................
- Регистриран на : 10.06.2009
Брой мнения : 9351 Рожд.дaта : 21.08.1963
Години : 61
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Два пъти ми се е налагало да тегля.Първия - 7м. Мичуринка.Докато боцмана не хвана въжето с ръка и беше като амортисьор не можаш да я мръдна.По точно се въртях около голямата лодка.След това я дърпах към 7км. почти без проблем ако не броим ръката дето държеше въжето.Ама тя бе на полицай .
Румен Ганев- ...........................
- Регистриран на : 08.02.2012
Брой мнения : 642 Рожд.дaта : 18.04.1964
Години : 60
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Е тя кат отлепи йеднъж си фърфи на тъй но е добре въжето да е двойноганев написа: Докато боцмана не хвана въжето с ръка и беше като амортисьор
EU_BG_akademika- ...........................
- Регистриран на : 10.06.2009
Брой мнения : 9351 Рожд.дaта : 21.08.1963
Години : 61
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
Затова писах дълго въже,като ластик е,обира сериозни удари.
При късо въже е почти невъзможно да теглиш,даже и лодка като моята
е имала голям зор при 10м въже.
При късо въже е почти невъзможно да теглиш,даже и лодка като моята
е имала голям зор при 10м въже.
КИРО- мир на праха му
- Регистриран на : 16.05.2009
Брой мнения : 21389 Рожд.дaта : 17.12.1957
Години : 66
123
Мой приятел от Видин врьзва лодката за дьрпане борд за борд и ...........КИРО написа:Затова писах дълго въже,като ластик е,обира сериозни удари.
При късо въже е почти невъзможно да теглиш,даже и лодка като моята
е имала голям зор при 10м въже.
max- ...........................
- Регистриран на : 28.06.2010
Брой мнения : 3942 Рожд.дaта : 20.11.1969
Години : 55
Re: Съвети и информация за надуваемите лодки!
В реката сигурно може,ама в морето не виждам как ще стане.
КИРО- мир на праха му
- Регистриран на : 16.05.2009
Брой мнения : 21389 Рожд.дaта : 17.12.1957
Години : 66
123
Те са с тутраканки ....КИРО написа:В реката сигурно може,ама в морето не виждам как ще стане.
max- ...........................
- Регистриран на : 28.06.2010
Брой мнения : 3942 Рожд.дaта : 20.11.1969
Години : 55
Similar topics
» ZANDER надуваеми лодки, алуминиеви лодки и др.
» СЪВЕТИ ЗА НАЧИНАЕЩИ ГМУРКАЧИ
» Съвети за рибата (кулинарни трикове)
» СЪВЕТИ ЗА НАЧИНАЕЩИ ГМУРКАЧИ
» Съвети за рибата (кулинарни трикове)
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите
Пет 15 Ное 2024 - 20:06 by Димитър Маринчев
» КЪДЕ КЪЛВЕ ЗАРГАН В МОМЕНТА?
Съб 26 Окт 2024 - 20:36 by Димитър Маринчев
» КЪДЕ КЪЛВЕ КЕФАЛ, ПЛАТЕРИНА И ИЛАРИЯ В МОМЕНТА?
Вто 22 Окт 2024 - 19:41 by Димитър Маринчев
» За гъби
Нед 13 Окт 2024 - 16:48 by Димитър Маринчев
» С лодка в морето - 2024
Пет 11 Окт 2024 - 14:44 by Димитър Маринчев
» Около Бургас
Чет 3 Окт 2024 - 21:05 by Димитър Маринчев
» КЪДЕ КЪЛВЕ САФРИД В МОМЕНТА?
Пон 23 Сеп 2024 - 20:59 by Димитър Маринчев
» КЪДЕ КЪЛВЕ ХАМСИЯ В МОМЕНТА
Нед 11 Авг 2024 - 22:20 by Димитър Маринчев
» Light Rock Fishing
Нед 4 Авг 2024 - 23:36 by Димитър Маринчев
» Сезон 2024
Сря 31 Юли 2024 - 9:39 by boysa
» Зарибяване с пъстърва
Вто 21 Май 2024 - 14:05 by icokanev
» КЪДЕ КЪЛВЕ КАЯ В МОМЕНТА?
Съб 18 Май 2024 - 19:37 by Димитър Маринчев
» Форумът осиротя
Пет 17 Май 2024 - 10:56 by icokanev
» Риболов на лихнос пред Каваците и Дюни
Чет 29 Фев 2024 - 11:35 by Димитър Маринчев
» Сезон 2023
Сря 21 Фев 2024 - 16:40 by boysa