Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
5 posters
Страница 1 от 1
Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
Първо искам да кажа, че темата съм писал преди около година, но незнайно защо не съм пуснал тук. Това е причината някои изречения в текста да ви се сторят с изкривен смисъл, за което предварително се извинявам. Това е първата част и понеже имам проблеми с единия снимков сървър, ще кача втората, когато оправя линковете на снимките.
Има удоволствия, към които човек трябва да е прецизен. Да не им се мята като отвързан, а да се въздържи, да ги обмисли и когато знае – да ги преживее. Прибързването им води до ощетяване.
С тази макара съм свързан вече около 30 години. Преди 2 – 3 лета тя напълно дефектира и от тогава е зачакала ремонта си. Подари ми я моят дядо, който в момента е на 87 години, все още жив и в добро здраве – дано още дълги години да е така. Спомените ми от детството са как след края на сезона той сядаше вечер с ракия и мезе, и смазваше макарите – неговата и моята. С очевидно удоволствие. Тогава човек притежаваше просто риболовна макара, защото всички бяха приблизително еднакви, а и моделите, които се продаваха масово в България не превишаваха пръстите на едната ръка. Затова в следобеда, в който седнах да я разглобя и видя дефекта, я сглобих овреме и оставих нещата за вечерта – с ракия, мезе и спомени.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Tokoz MK100 много прилича на RYOBI MX
RYOBI:
[You must be registered and logged in to see this image.]
TOKOZ:
[You must be registered and logged in to see this image.]
Ето и моята. Преди нея имах унгарси Neptun MPO-X 100, която, за съжаление, падна на варненския вълнолом, единият държач на бигела се скърши и я обрече. Още я пазя. Преди унгарската имах Stabil 321, чиято механика беше така шумна, че вероятно изгонваше всичката налична риба и докарваше умора в ушите. Стабилът, обаче, беше като котешко мъркане пред стария Делфин 6 на дядо ми, който със сигурност би предизвикал ехо, ако се развърти някъде из планината. Тихото цъкане на този Tokoz просто сгърчваше корема от кеф тогава. А да не говорим за дизайна му, който избиваше всичко, създадено дотогава в социалистическия блок!
Първо Нептуна:
[You must be registered and logged in to see this image.]
Следите от джелатската употреба се виждат.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Ето и луфта, който пречеше за зъбците на короната и пиньона да контактуват правилно – дефекта на макарата:
[You must be registered and logged in to see this image.]
Смазката беше станала на гняс. Тази макара толкова въртене е видяла, а лично аз съм хвърлил смущаващо количество олово край варненския вълнолом. Което ме навежда на мисълта колко тона или може би десетки тона от този метал се намират на същото това място... Имаше години, в които рибарите бяха на през метър – два, вълноломът е дълъг грубо около километър, като в началото се хвърляше за попчета и илария. Мятащите чепарета губеха средно по няколко олова на ден и като се сметнат хора по дни и по години, нещата стават стряскащи. Както и да е – тази гледка вече едва ли ще се види някога.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Виновникът за дефектирането – луфт между втулката и лагеруващата част на короната. Износването от лагеруването от двете страни на короната е еднакво, лагерите също са еднакви. По-долу ще им дам размерите.
[You must be registered and logged in to see this image.]
И една много приятна глезотийка – лагеруващ керамичен водач на бигела.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Авансът се управлява брутално – няма 6, няма 5.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Ето и шайбата под шпулата. Ще съм благодарен на който ми каже от какъв материал се правят тези шайби, за да сложа и отпред поне една такава.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Вътре гняста също е впечатляваща!
[You must be registered and logged in to see this image.]
В механизмите си тази макара няма нито една пластмасова част, така че може да се смазва с литиева грес, което, според мен, е чудесно!
Обезмаслен и почистен, капакът изглежда по съвсем друг начин:
[You must be registered and logged in to see this image.]
Короната беше ужасна. В сниманата част имаше спечена смазка още от създаването на макарата. При третирането с обезмаслител падаше на парцали и въобще този беше един от детайлите, които се изми най-трудно. Въпреки всичко, зъбците са в чудесно състояние.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Вижда се износения участък. Диаметър на короната – 36мм.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Механизмите под шпулата – също с известно количество батак.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Тази назъбена шайбичка направих аз преди няколко години, защото оригиналната се счупи неясно как.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Все още личи търканото с пиличката.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Когато се махне от пиньона се открива единствения лагер.
[You must be registered and logged in to see this image.]
По оста, която регулира обратния ход, имаше корозия. Водна шкурка 2000 с масло.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Пиньон и лагер се изваждат, като се отстрани това подобие на зегерка.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Пиньонът – изчистен.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Лагерът – изчистен и гресиран.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Долната черупка на макарата – изчистена. Също ужасно трудно. Идва време на частичното сглобяване. Цялостното ще е, когато дойдат вече поръчаните лагери.
[You must be registered and logged in to see this image.]
До тук и затваряне. Следващият етап – когато дойдат лагерите. Износените участъци на короната ще запълня с течен метал, който ще изшлайфам според лагерите, за да няма превъртане.
Лагерчетата на короната са с размер 8х13х6мм
Лагерът на пиньона – 8х16х4мм, но него не съм поръчал. Съществуващият е идеален.
Съотношението между корона и пиньон – 9/41. Като обороти – 4,6:1.
Това е засега. Когато дойдат лагерите – останалото.
Има удоволствия, към които човек трябва да е прецизен. Да не им се мята като отвързан, а да се въздържи, да ги обмисли и когато знае – да ги преживее. Прибързването им води до ощетяване.
С тази макара съм свързан вече около 30 години. Преди 2 – 3 лета тя напълно дефектира и от тогава е зачакала ремонта си. Подари ми я моят дядо, който в момента е на 87 години, все още жив и в добро здраве – дано още дълги години да е така. Спомените ми от детството са как след края на сезона той сядаше вечер с ракия и мезе, и смазваше макарите – неговата и моята. С очевидно удоволствие. Тогава човек притежаваше просто риболовна макара, защото всички бяха приблизително еднакви, а и моделите, които се продаваха масово в България не превишаваха пръстите на едната ръка. Затова в следобеда, в който седнах да я разглобя и видя дефекта, я сглобих овреме и оставих нещата за вечерта – с ракия, мезе и спомени.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Tokoz MK100 много прилича на RYOBI MX
RYOBI:
[You must be registered and logged in to see this image.]
TOKOZ:
[You must be registered and logged in to see this image.]
Ето и моята. Преди нея имах унгарси Neptun MPO-X 100, която, за съжаление, падна на варненския вълнолом, единият държач на бигела се скърши и я обрече. Още я пазя. Преди унгарската имах Stabil 321, чиято механика беше така шумна, че вероятно изгонваше всичката налична риба и докарваше умора в ушите. Стабилът, обаче, беше като котешко мъркане пред стария Делфин 6 на дядо ми, който със сигурност би предизвикал ехо, ако се развърти някъде из планината. Тихото цъкане на този Tokoz просто сгърчваше корема от кеф тогава. А да не говорим за дизайна му, който избиваше всичко, създадено дотогава в социалистическия блок!
Първо Нептуна:
[You must be registered and logged in to see this image.]
Следите от джелатската употреба се виждат.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Ето и луфта, който пречеше за зъбците на короната и пиньона да контактуват правилно – дефекта на макарата:
[You must be registered and logged in to see this image.]
Смазката беше станала на гняс. Тази макара толкова въртене е видяла, а лично аз съм хвърлил смущаващо количество олово край варненския вълнолом. Което ме навежда на мисълта колко тона или може би десетки тона от този метал се намират на същото това място... Имаше години, в които рибарите бяха на през метър – два, вълноломът е дълъг грубо около километър, като в началото се хвърляше за попчета и илария. Мятащите чепарета губеха средно по няколко олова на ден и като се сметнат хора по дни и по години, нещата стават стряскащи. Както и да е – тази гледка вече едва ли ще се види някога.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Виновникът за дефектирането – луфт между втулката и лагеруващата част на короната. Износването от лагеруването от двете страни на короната е еднакво, лагерите също са еднакви. По-долу ще им дам размерите.
[You must be registered and logged in to see this image.]
И една много приятна глезотийка – лагеруващ керамичен водач на бигела.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Авансът се управлява брутално – няма 6, няма 5.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Ето и шайбата под шпулата. Ще съм благодарен на който ми каже от какъв материал се правят тези шайби, за да сложа и отпред поне една такава.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Вътре гняста също е впечатляваща!
[You must be registered and logged in to see this image.]
В механизмите си тази макара няма нито една пластмасова част, така че може да се смазва с литиева грес, което, според мен, е чудесно!
Обезмаслен и почистен, капакът изглежда по съвсем друг начин:
[You must be registered and logged in to see this image.]
Короната беше ужасна. В сниманата част имаше спечена смазка още от създаването на макарата. При третирането с обезмаслител падаше на парцали и въобще този беше един от детайлите, които се изми най-трудно. Въпреки всичко, зъбците са в чудесно състояние.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Вижда се износения участък. Диаметър на короната – 36мм.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Механизмите под шпулата – също с известно количество батак.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Тази назъбена шайбичка направих аз преди няколко години, защото оригиналната се счупи неясно как.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Все още личи търканото с пиличката.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Когато се махне от пиньона се открива единствения лагер.
[You must be registered and logged in to see this image.]
По оста, която регулира обратния ход, имаше корозия. Водна шкурка 2000 с масло.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Пиньон и лагер се изваждат, като се отстрани това подобие на зегерка.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Пиньонът – изчистен.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Лагерът – изчистен и гресиран.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Долната черупка на макарата – изчистена. Също ужасно трудно. Идва време на частичното сглобяване. Цялостното ще е, когато дойдат вече поръчаните лагери.
[You must be registered and logged in to see this image.]
До тук и затваряне. Следващият етап – когато дойдат лагерите. Износените участъци на короната ще запълня с течен метал, който ще изшлайфам според лагерите, за да няма превъртане.
Лагерчетата на короната са с размер 8х13х6мм
Лагерът на пиньона – 8х16х4мм, но него не съм поръчал. Съществуващият е идеален.
Съотношението между корона и пиньон – 9/41. Като обороти – 4,6:1.
Това е засега. Когато дойдат лагерите – останалото.
Re: Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
Да ти имам търпението! Ма пък крайния резултат ще е впечатляващ! Давай по нататък!
grandal_331- ...........................
- Регистриран на : 18.05.2009
Брой мнения : 1998 Рожд.дaта : 23.06.1968
Години : 56
Re: Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
grandal_331 написа:Да ти имам търпението! Ма пък крайния резултат ще е впечатляващ! Давай по нататък!
Снимката на търпението е първа
Re: Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
ІІ ЧАСТ
Сглобяване:
[You must be registered and logged in to see this image.]
С лагерите си сложих таралеж в задния джоб и седнах удобно на дървена пейка. След доста търсене и размишления, най-близкият компромис, който намерих, беше 8х12х2,5 и 8х12х3,5. Както ще е видно от снимките – единият капсулован, другия отворен. Реших да направя нещо като пакет от два лагера и по този начин да постигна 8х12х6. Разликата във външния диаметър реших да обера със здраво алуминиево тиксо (ако има някакво специално име – извинявам се за незнанието си).
[You must be registered and logged in to see this image.]
Естествено е да се предположи, че капсулованият лагер ще е към корпуса на макарата, а отворения – навътре, за да може да се гресира. Ето и лагерния пакет.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Постигането на външния размер.
[You must be registered and logged in to see this image.]
И готовият лагерен пакет.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Важно което пропуснах е, че преди да започна сглобяването на пакета, гресирах отворения лагер от едната – вътрешна на пакета страна. Преди поставянето му го гресирах и от другата – външна страна.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Последва гресиране на короната и сглобяване на макарата, на което няма да се спирам..
[You must be registered and logged in to see this image.]
Ето така стоят нещата вече - сега:
[You must be registered and logged in to see this image.]
И преди:
[You must be registered and logged in to see this image.]
След сглобяването се появи един заложен в миналото дефект – зъбното колелце, което преди години направих сам, започна да докосва управлението на обратния ход. Допреди този ремонт проблемът не се е появявал поради луфтове. Това докосване, обаче, по никакъв начин не пречи на работата на макарата, нито пък дразни. Просто се усеща, когато съм седнал на дивана, кусвам домашнярка с прясна салата и се удоволствам от съприкосновението с отремонтирания, стар и истински такъм от моето детство, събрал в себе си огромно количество мои спомени. Като се изключи това, макарата работи чудесно и е готова да усети порива на щуката.
Също поради дългогодишната употреба, много е износена пластмасовата ръкохватка, но тя не подлежи на разглобяване и нейният ремонт ще е когато се счупи, живот и здраве.
Сега макарата е реално с 5 лагера, 4 от които работят по двойки в краищата на короната
Това е всичко.
Сглобяване:
[You must be registered and logged in to see this image.]
С лагерите си сложих таралеж в задния джоб и седнах удобно на дървена пейка. След доста търсене и размишления, най-близкият компромис, който намерих, беше 8х12х2,5 и 8х12х3,5. Както ще е видно от снимките – единият капсулован, другия отворен. Реших да направя нещо като пакет от два лагера и по този начин да постигна 8х12х6. Разликата във външния диаметър реших да обера със здраво алуминиево тиксо (ако има някакво специално име – извинявам се за незнанието си).
[You must be registered and logged in to see this image.]
Естествено е да се предположи, че капсулованият лагер ще е към корпуса на макарата, а отворения – навътре, за да може да се гресира. Ето и лагерния пакет.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Постигането на външния размер.
[You must be registered and logged in to see this image.]
И готовият лагерен пакет.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Важно което пропуснах е, че преди да започна сглобяването на пакета, гресирах отворения лагер от едната – вътрешна на пакета страна. Преди поставянето му го гресирах и от другата – външна страна.
[You must be registered and logged in to see this image.]
Последва гресиране на короната и сглобяване на макарата, на което няма да се спирам..
[You must be registered and logged in to see this image.]
Ето така стоят нещата вече - сега:
[You must be registered and logged in to see this image.]
И преди:
[You must be registered and logged in to see this image.]
След сглобяването се появи един заложен в миналото дефект – зъбното колелце, което преди години направих сам, започна да докосва управлението на обратния ход. Допреди този ремонт проблемът не се е появявал поради луфтове. Това докосване, обаче, по никакъв начин не пречи на работата на макарата, нито пък дразни. Просто се усеща, когато съм седнал на дивана, кусвам домашнярка с прясна салата и се удоволствам от съприкосновението с отремонтирания, стар и истински такъм от моето детство, събрал в себе си огромно количество мои спомени. Като се изключи това, макарата работи чудесно и е готова да усети порива на щуката.
Също поради дългогодишната употреба, много е износена пластмасовата ръкохватка, но тя не подлежи на разглобяване и нейният ремонт ще е когато се счупи, живот и здраве.
Сега макарата е реално с 5 лагера, 4 от които работят по двойки в краищата на короната
Това е всичко.
Re: Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
Ти си готов да отвориш ишлик за ремонт на ретро-такъми! Адмирации за търпението и вниманието към всеки детайл!
gogolisec- ...........................
- Регистриран на : 22.05.2009
Брой мнения : 4181 Рожд.дaта : 10.07.1971
Години : 53
Re: Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
Тази макара е мост към друго време. Дори към друг свят. Такива мостове се пазят.gogolisec написа:
Ти си готов да отвориш ишлик за ремонт на ретро-такъми! Адмирации за търпението и вниманието към всеки детайл!
Re: Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
Поздравления за търпението и майсторството! За авансовите шайби, Емо Тапета беше внесъл от някъде тефлонови такива. Даже се хвалеше, че били по-добри от оригиналните.
тони котев- ...........................
- Регистриран на : 05.06.2010
Брой мнения : 827 Рожд.дaта : 21.08.1966
Години : 58
Re: Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
Поздравления колега за реставрацията. Тези стари макари са правени да се позват поне 100 години. Сегашните се правят така че да си купиш пак след една година.
Аз си купих като ученик някъде 80-те години една Дайва за 35 лева тогавашни пари. Радвах и се като бебе на дръкулка. Още ми върши чудесна работа.
Колкото до твоята добре се е запазила.
Но няма да ти спестя и критиката. Няма смисъл от толкова грес в лагерите. Тя действа като спирачка.
А и като гледам не е от най редките. Зимата това макаре няма да можеш да го завъртиш.
Има си хубави греси за зъбчатките а лагерите дори не се смазват с грес а с масло за риболовни макари.
Поздрави.
Аз си купих като ученик някъде 80-те години една Дайва за 35 лева тогавашни пари. Радвах и се като бебе на дръкулка. Още ми върши чудесна работа.
Колкото до твоята добре се е запазила.
Но няма да ти спестя и критиката. Няма смисъл от толкова грес в лагерите. Тя действа като спирачка.
А и като гледам не е от най редките. Зимата това макаре няма да можеш да го завъртиш.
Има си хубави греси за зъбчатките а лагерите дори не се смазват с грес а с масло за риболовни макари.
Поздрави.
dako- ...........................
- Регистриран на : 10.05.2010
Брой мнения : 561 Рожд.дaта : 28.01.1971
Години : 53
Re: Ремонт и тунинг на макара TOKOZ MK 100
Лагери не се пълнят с грес само ако се мажат от маслена магистрала - каквато в макарите не съществува. Капсулован лагер би трябвало да се пълни с литиева грес до 30% от свободния обем. Колко се спазва това, обаче, е друг въпрос. Отворените лагери може да се пълнят повече - зависи къде са. В случая наистина съм прекалил, но това ще се отрази на макарата само като повече гняс с течение на времето. Категорично не вярвам в специалните смазки за риболовни макари.dako написа:Поздравления колега за реставрацията. Тези стари макари са правени да се позват поне 100 години. Сегашните се правят така че да си купиш пак след една година.
Аз си купих като ученик някъде 80-те години една Дайва за 35 лева тогавашни пари. Радвах и се като бебе на дръкулка. Още ми върши чудесна работа.
Колкото до твоята добре се е запазила.
Но няма да ти спестя и критиката. Няма смисъл от толкова грес в лагерите. Тя действа като спирачка.
А и като гледам не е от най редките. Зимата това макаре няма да можеш да го завъртиш.
Има си хубави греси за зъбчатките а лагерите дори не се смазват с грес а с масло за риболовни макари.
Поздрави.
Благодаря на всички - радвам се, че темата ви е харесала. В скоро време ще пусна и други.
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите
Пет 15 Ное 2024 - 20:06 by Димитър Маринчев
» КЪДЕ КЪЛВЕ ЗАРГАН В МОМЕНТА?
Съб 26 Окт 2024 - 20:36 by Димитър Маринчев
» КЪДЕ КЪЛВЕ КЕФАЛ, ПЛАТЕРИНА И ИЛАРИЯ В МОМЕНТА?
Вто 22 Окт 2024 - 19:41 by Димитър Маринчев
» За гъби
Нед 13 Окт 2024 - 16:48 by Димитър Маринчев
» С лодка в морето - 2024
Пет 11 Окт 2024 - 14:44 by Димитър Маринчев
» Около Бургас
Чет 3 Окт 2024 - 21:05 by Димитър Маринчев
» КЪДЕ КЪЛВЕ САФРИД В МОМЕНТА?
Пон 23 Сеп 2024 - 20:59 by Димитър Маринчев
» КЪДЕ КЪЛВЕ ХАМСИЯ В МОМЕНТА
Нед 11 Авг 2024 - 22:20 by Димитър Маринчев
» Light Rock Fishing
Нед 4 Авг 2024 - 23:36 by Димитър Маринчев
» Сезон 2024
Сря 31 Юли 2024 - 9:39 by boysa
» Зарибяване с пъстърва
Вто 21 Май 2024 - 14:05 by icokanev
» КЪДЕ КЪЛВЕ КАЯ В МОМЕНТА?
Съб 18 Май 2024 - 19:37 by Димитър Маринчев
» Форумът осиротя
Пет 17 Май 2024 - 10:56 by icokanev
» Риболов на лихнос пред Каваците и Дюни
Чет 29 Фев 2024 - 11:35 by Димитър Маринчев
» Сезон 2023
Сря 21 Фев 2024 - 16:40 by boysa